حکومت داری و سیاستورزی از طریق بازی توتال وار: سه قلمرو

مقاله زیر یکی از مقالات شانزدهیم مجله تخصصی بازیبان، است و به بازی سه قلمرو میپردازد.
اغتشاشات سال ۱۴۰۱ در ایران را به یاد دارید؟ تا حالا شده به این فکر کنیم که اگر واقعاً ایران تجزیه میشد چه اتفاقی میافتاد؟ بیشتر از یکسال پیش، تمامی دشمنان ایران فرصتی برایشان فراهم آمد تا با کمک قدرتهای اطلاعاتی و نظامی غرب، ایران را به بخشهای کوچکتر تقسیم کنند. سند این قضیه تصویری بهتآور بود که از صفحات اینترنتی نمایندگان اروپا و همینطور صهیونیستها به عنوان خاورمیانه جدید (با ایران تجزیه شده) منتشر میشد.
خدا را شکر و با بصیرت مردم این تجزیه رخ نداد. حالا بین رژیم اسرائیل و فلسطین جنگی عجیب آغاز شده است که دنیا را به شوک فرو برده است. فلسطینیها به دنبال بازپسگیری سرزمین خودشان هستند، و شرایط برای ما فراهم شد تا این موضوع را از دید یک گیمر مورد بررسی قرار بدهیم. بیاید نگاهی به بازی معروفی بیندازیم که «توتال وار: سه قلمرو» نام دارد و در سال ۲۰۱۹ و توسط شرکت بریتانیایی Creative Assembly ساخته شده است.
سری توتال وار بدون شک از بهترین بازیهای استراتژیک دنیاست و «سه قلمرو» یکی از بهترینهای آن از نگاه منتقدین محسوب میشود. کریتیو اسمبلی دست به ساخت بازی فوقالعادهای با منشأ تاریخ چین زده است که ماجرای معروف «افسانه سه برادر» را در سدههای نخست میلادی به تصویر میکشد.
#تجزیه!
پس از انحلال امپراتوری هان خاوری، دوره سه امپراتوری در چین آغاز میشود. در هر نقطه از جغرافیای بزرگ چین، قبیلهای یافت میشود که ادعای حکومتداری میکند و این قضیه با شورشیان دستار زردها به بحرانیترین شکل خودش تبدیل میشود. در اینجا بازیکن وارد بازی میشود و از بین این فرماندهان قبایل یکی را انتخاب میکند تا برای اتحاد چین و یا به دست آوردن هر سه قلمرو اصلی، اقدام کند.
در این فرصت نمیتوانیم به نقد و بررسی گیمپلی بازی بپردازیم، پس به وجهه مورد اهمیت بازی یعنی آشنایی گیمرها با حکومتداری در بازی خواهیم پرداخت. یکجورهایی «سه قلمرو» ما را به سِمَتِ یک رهبر بزرگ میرساند که با بهترین شیوه عملکردمان، باید یک دولت واحد و قدرتمند بسازیم. مبتنی بر عقائد متعالی بمانیم و یا به طور کلی منافع شخصی را رقم بزنیم. به خصوص کسانی که به بازیهای استراتژیک علاقهمند هستند ولی تا به حال انجام ندادهاند، این یادداشت و بازی را از دست ندهند.
چه اتفاقی می افتد اگر کسی بخواهد سرزمین شما و منافع آن را ظالمانه تصاحب کند؟
به محض اینکه بازی را شروع میکنید، توصیه میکنیم لیو بِی (Liu Bei) را انتخاب کنید. لیوبی ژنرالی قدرتمند است اما هنوز جبهه خودش را مشخص نکرده و شما در نقش او یک قلمرو خواهید داشت و تشکیل حکومت میدهید تا بالاخره بتوانید چین را یکدست متحد کنید. موانع زیادی پیش روی شماست. به جز قدرت نظامی، هوش و ذکاوت شما در ایجاد ارتباط دوستانه با همسایگانتان و تشکیل اتحادهای دیپلماتیک و نظامی، تصمیم برای موضعگیری علیه دولتهای قدرتمند دیگر و بالا نگهداشتن رضایت مردم همه چیز را میسازد. گاهی به خاطر زیادهخواهیهای حکومتهای اطرافتان و یا درگیریهایی که خارج از کنترل شما پیش میآید مجبورید تا برای آینده کشورتان تصمیم مهمی بگیرید. گاهی هم ضعف یک دولت دیگر، شما را در موقعیت برتری قرار میدهد و عواید فراوانی از افول یا اوجگیری یک حکومت دشمن یا متحد نصیب شما میشود.
چرا این بازی را به هرگیمری که نسبت به مشکلات کشور اهمیت میدهد توصیه میکنیم؟
چون اولین چیزی که از بازی «سه قلمرو» به ذهن متبادر میشود، تقسیم شدن یک کشور به چند حکومت مختلف است. شما دیگر نمیتوانید از همه ظرفیتهای موجود در اطرافتان استفاده کنید. این یک تجربه عالی از حکومتداری است در عین اینکه شما را از خطر تجزیه باخبر میکند. حتی سایر حکومتها به شما حمله میکنند تا قلمرو شما را کسب کنند. استانهای مهم که قابلیتهای کشاورزی یا صنعتی دارند، مورد هجوم قرار میگیرند. این بازی همه این خصوصیات را با هم به بازیکن نشان میدهد.
بگذارید کمی از حالت شروع بازی با لیوبی لذت ببریم
لیوبی فردی عدالتخواه با اهداف متعالی است. حکومت لیوبی و تمام تصمیمهایی که باید بگیرید را در ابعاد کشورمان تصور کنید. حالا تمام قدرت تصمیمگیری نظامی و کمک به ارتقای شهرها و سطوح کشاورزی و صلاحیت برای ایجاد اتحاد با کشورهای دیگر و یا جنگ با ابرقدرتها، در دستان شما خواهد بود.
همه قبیلهها خصوصیات و امکانات مربوط به خودشان را دارند. به شرط آنکه بازی را با فرمانده لیوبی شروع کرده باشید، اولین قبیله مهم بازی که دست دوستی را به سمت شما دراز میکند کونگ رونگ است. من فرض میکنم این قبیله همان روسیه است که یکی از متحدین نظامی ایران در منطقه میباشد. در عمل منافع برایش مهم است اما روابط خوبی هم با کشور ما دارد. این رابطه مستحکم، ممکن است روزی به خاطر رفتار ما یا تداخل منافع اتحادهای دیگر مثل قبیله سائوسائو که در بازی شکل میگیرد، به یک دشمنی تبدیل بشود. بیایید کمی این شباهت را به دنیای واقعی تسری بدهیم، اولین دوست – دشمن بازی هم سائوسائو است. همان نخست وزیر معروف در داستان سه برادر. فردی مکار که در طول بازی حسابی میتواند برای شما دردسر درست کند. شاید سائوسائو را بتوانیم با سیاستهای کشور آمریکا همسو تصور کنیم! سائوسائو رقیب قدرتمند شماست که بین سایر قبائل از وجاهت اساسی برخوردار است و گوشه چشم دیگر حکومتها به او و وراث اوست. در اولین فرصت شما را از اتحادهای مشترک خارج میکند و میتواند تمام افراد آن اتحاد را علیه شما بشوراند. برایتان جالب نیست که بتوانیم حکومت پایین نقشه را هم اینطور در نظر بگیریم که حکم چین را برای ایران دارد! چون هم گسترده است و هم بر اساس منافع و قرابتهای سیاسی با ما تجارت میکند نه دوستی و برادری. خلاصه اینکه بازی توتال وار: سه قلمرو یک آزمون خوب برای هر نوجوان است تا بتواند حکومتداری را به خوبی با چشمان و تجربه خودش حس کند. سایر قبیلهها را هم میتوانید به بریتانیا، عربستان، یمن و… تشبیه کنید چون بازی به خوبی برای هر قبیله نوع رفتار مشخص و وابسته به عملکرد شما قرار داده است.
با توجه به توصیفات فوق، میتوانم بگویم که بازی Total War: Three Kingdoms یک بازی استراتژیک پیچیده و جذاب است که به شما امکان میدهد تا مهارتهای رهبری و استراتژیک خود را به چالش بکشید و پا جای پای بزرگان بگذارید، تصمیماتی مثل روابط سیاسی و تجاری را درک کنید و در نهایت به عنوان یک حاکم موفق، کشورتان را به نهایت قدرت برسانید. توتال وار سه قلمرو با گرافیک بالا، طراحی عالی و داستان جذاب، تجربهای بینظیر از حکومتداری را ارائه میدهد. یک تجربه خوب که شاید هر گیمری را به دنیایی از روابط سیاسی و مسئولیتپذیر و با دید بلندمدت تبدیل میکند.
نویسنده: صابر سبحانی